본문 바로가기

학과 교육과정 소개

인재개발학과 HRD 편성과목 세부 설명


인재개발학과 HRD 편성과목 (전공과목) 도표보기


1. 연구방법연습 HRD5046 강사 Practice of Research Methods

이 과목은 다양한 연구방법론에 대한 이론적 학습이 된 상태에서 실제 자료에 기초한 연습을 통해 연구의 경험을 획득하는 것을 목적으로 한다.

This course is for giving real experience of how data are analyzed in different methodologies of research. Students are expected to participate more actively than theory courses they have taken before.

 

2. 인재개발학 개별연구 HRD5035 (전체) Independent Study

학생들이 개별적으로 교수와 접촉하여 과목으로 개설 안된 특정 관심분야의 연구주제를 개발하고 적정규모의 연구를 진행한다.

Students are encouraged to contact faculties for pursueing investigations of new areas that are not included in regular curricula. A student is required to meet a preferred faculty regularly on an individual basis and proceed the study under the direction of the professor.



3. 언어와 문화 비교 연구 HRD5005 도경수 Comparative Studies on Language and Culture

인간의 정보처리 특성에 대한 이론과 연구법을 의사소통과 교육에 적용해본다. 특히 문화권 간과 문화권내의 다양성에 대해 알아본다. 수업진행방법토론식 수업에서는 정보처리 이론, 의사소통과 교육에 관한 논문을 읽고 토론하는 형태로 진행한다. 그리고 실습수업에서는 각자 자기의 주제와 관련해서 연구법, 그리고 연구결과에 대해 발표하고 질의응답을 갖는다.

Theories and methodologies of human information processing will be applied to communication and instruction. Particularly the diversity within and between cultures will be emphasized. The course will be student-centered seminar course, divided into two parts, seminar on research articles and small team project.



4. 인지와 문화 HRD5006 도경수 Cognition and Culture

의사소통과 관련된 인지심리학적 지식과 communication 분야의 책을 통해 기본적인 지식을 획득하며, 문화권 간과 문화권내의 다양성에 대해 알아본다. 아울러 심리학의 원리를 의사소통에 적용해 본다.

The course will be centered on understanding the cognitive basis of communication and the cultural differences in communication. In most of the classes, students will discuss research articles on the topic. Application of psychological principles in communication will be encouraged.



5. 학습과 이해 HRD5007 도경수 Learning and Understanding

학습에 대해 다양한 측면으로 이해하고, 그를 토대로 학습을 촉진시켜줄 망안을 찾아내는 노력을 한다. 특히 문화권에 따른 인지 처리 특성을 감안해서 강의를 진행한다. 수업진행방법학습과 교수법에 관한 책과 논문을 읽고 토론하는 형태로 진행한다. 그리고 특정 과목에 대한 교수방안을 특정 문화권별로 인지과학적 측면에서 제안하는 기말보고서를 제출한다.

Various aspects of learning will be explored. Specific emphasis will be on finding the ways to improve deep understanding of the material learned. In addition, culture bounded ways of instruction will be emphasized in the course. In most of the classes, students will discuss research articles on the topic. Implementing the cultural differences in cognitive processing on instruction will be encouraged.



6. 문화역량 측정 HRD5015 서용원 Measuring Cultural Competency

다원시대에 문화간 다양성, 문화내 다양성, 새 문화 다양성을 이해하고, 수용하고, 관리하는데 중요한 개인의 문화역량을 평가하는데 관련되는 기본개념들을 익힌후, 그것들을 측정할 수 있는 측정도구의 개발과정을 경험한다. 나아가서 이러한 문화역량들이 조직 변화와 혁신의 효과성과 어떻게 관련되는지 논의한다.

This course reviews basic concepts of cultural competency to understand inter-cultural diversity, intra-cultural diversity, and new-culture diversity. In addition, this course studies how to measure such cultual competency to identify and develop successful organizational talents in global markets.



7. 조직문화 변혁 HRD5014 서용원 Organizational Culture Change

조직문화 변혁이란 기업이 언제나 직면해 있고 고려해야 할 두 가지 주된 과제로써 1) 외적 환경속에서 생존하고 적응하는 것, 2) 이를 위한 내적 통합의 문제에 대응하여 형성되고 전개되는 것이다. 즉, 기업 문화는 대내적 기능으로서의 조직의 통합 기능과 대외적 기능으로서의 환경에의 적응 기능의 두가지로 구분하고 있다. 샤인에 의하면 개인들의 집합은 변화하는 외적환경을 극복하기 위한 외적 적응으로 조직의 목적 달성과 외부인을 다루는 데 비해, 내적 통합은 집합의 동일성의 창조를 다루며 함께 생활하고 일하는 것의 연결 방법을 발견하려는 데 초점을 둔다.

This course studies processes of organizational culture change to adapt and survive in the turbulent external environment. Specifically, this course reviews definitions, models of organizational culture, stages of culture change, company-wide organizational transformation processes, resistance to change, and importance of leadership roles.




8. 코칭 이론 HRD5048 Theories of coaching

이 과목의 목표는 코칭에 관한 다양한 이론 및 모델들을 개관하는 것이다. 구체적으로 코칭의 이론적 배경, 코칭의 효과를 설명할 수 있는 심리적 기제들, 코칭 과정에 대한 여러 가지 모델들의 내용을 학습한다.

The purpose of this course is to review various theories and models of coaching. Specifically, this course will focus on understanding theoretical background of coaching, psychological mechanism of coaching effects, and various models of coaching processes.




9. 리더십 역량 진단 및 개발 HRD5013 서용원 Leadership Competency Diagnosis and Development

리더십 관련 분야들의 이론과 모델, 연구성과 등을 논한다. 특히 동기와 리더십, 직무태도, 사회적 영향과정 등에 초점을 두어서 이 분야에 대한 개관과 세부지식의 변쳔 등을 살펴볼 수 있는 관련 논문들을 다룬 후, 나아가서 리더십 과정에 대한 이해가 조직의 보상 구조, 조직변화, 경영혁신 등에 어떻게 적용되고 있는 지를 고찰한다. 아울러 비교문화적 관점에서 각 주제들이 어떻게 이해될 수 있는 지 논의한다.

This course reviews various theories and models in leadership, and studies various methods of diagnosing and developing leadership competencies. In addition, leadership processes will be discussed from cross-cultural perspectives.




10. 리더십 코칭 HRD5047 서용원 Leadership coaching

코칭을 통해 리더십을 향상시킬 수 있는 원리와 과정을 이해하고 습득한다. 구체적으로, 코칭을 통해 자기인식을 높이고, 목표를 세워서 자기의 리더십 행동을 변화시키고 이를 지속시키는 동기적 기제를 학습한다.

This course will empathize understanding of principles and processes of developing one's own leadership behavior through coaching. Specifically, students will learn how to enhance self-awareness, how to set the goal of behavior change, how to change leadership behavior, and how to maintain motivational forces for doing it.




11. 아동청소년 인지학습 연구 HRD5052 송하나
A study of cognition and learning in children and adolescents

이 수업은 아동기와 청소년기에 동안 일어나는 인지 발달과 학습 과정에 대한 지식을 다룬다. 기억, 추론, 지능, 지식, 사회 인지 등의 각 영역에 대한 최신 연구를 중심으로 살피게 될 것이다.

This class is to provide students with the advanced knowledge of cognitive development and learning process during childhood and adolescence. In particular, recent studies on topics of memory, reasoning, intelligence, knowledge, and social cognition will be reviewed.



12.
사회성 훈련프로그램 HRD5037 송하나 Social Skill Training

이 수업은 성공적인 대인 관계를 형성하기 위한 사회적 기법을 다룬다. 특히, 학교, 직장, 사회에서의 또래 상호작용에 초점을 맞출 것이다.

This course will provide advanced social techniques for establishing successful interpersonal relationships. In particular, the focus of this course will be given to peer interactions in school, work and community settings.



13. 인지발달과 학습세미나 HRD5053 송하나
A seminar on cognitive development and learning

이 수업은 전생애 동안의 인지 발달적 변화와 각 단계에서 일어나는 학습 과정에 초점을 맞출 것이다. 특히, 아동기를 중심으로 학습 문제를 다룰 것이다.

This class reviews the relationship between cognitive development and learning across lifespan. A focus is given to children's and adolescents' learning problems.




14. 부모-자녀 의사소통과 코칭 HRD5039 송하나 Parent-Child Communication and Coaching

이 수업은 부모-자녀간의 조화로운 상호작용을 증진시키기 위한 의사소통과 코칭 기술을 이론적, 실제적으로 다루는데 초점을 맞춘다.

This course will review advanced communication skills and coaching technique for increasing successful mutual interactions between parent and children throughout the lifespan.




15. 행동수정 세미나 HRD5032 송하나 Graduate seminar in behavior modification

이 과목은 행동수정의 이론과 실제 기법에 대한 지식을 제공할 것이다. 또한 아동, 청소년, 그리고 성인을 대상으로 한 행동 변화 프로그램의 평가 방법에 대해 학습할 것이며 가정, 학교, 사회 상황에서 행동수정 원리가 실제로 어떻게 적용되는지 살펴볼 것이다.

This course will provide advanced knowledge of theoretical bases and practical techniques of behavior modification. We will also study scientific methods to evaluate behavior change programs for children, adolescence, and adults. In particular, the application of behavior modification principles in family, school, and community settings will be reviewed.




16. 다문화 부모자녀 관계 HRD5054 송하나
Parent-child relations in multi-cultural contexts

이 수업은 다문화 가정의 부모-자녀 관계를 비교 문화적 관점에서 다룰 것이다. 특히, 부모의 신념과 양육 행동이 아동 발달에 미치는 영향을 살필 것이다.

This class will deal with parent-child relations within the multicultural family contexts. In particular, we will examine the parents' belief and parenting behaviors in different cultures and their influences on child development.




17. 인적자원관리 I HRD5044 이순묵 Human Resource Management I

이 과목은 인적자원관리의 경제측면 가운데 보상자원 및 그의 활용을 통하여 종업원의 업무수행을 어떻게 관리하는가에 대해서 다룬다.

This course covers resources for compensation and how the resources are allocated to differentiate good and poor performance. The relationships between compensation and performance management will be emphasized.




18. 지식창출 및 관리 HRD5021 이순묵 Knowledge Creation and Management

이 과목은 실제 장면에서 자동화되고 암묵화된 스킬, 비결, 또는 수행전략을 명시적인 지식으로 재정의하므로서 조직내 구성원들이 공유할 수 있도록 개발하고, 나아가 지식관리를 통한 조직전략 달성에의 기여를 목표로 한다.

In this course, concept and procedure of knowledge management will be covered. It is taught how to extract or collect automatized and implicit knowledge from practical situations and activities. Also it will be studied how deep knowledge such as implicit or tacit knowledge can be contributing to achievement of organizational vision and strategy. Finally, systems for managing knowledge will be studied.




19. 교수프로그램 개발 및 평가 HRD5022 이순묵 Development and Evaluation of an Instructional Program

교수프로그램은 인재개발의 가장 현실적인 도구로서 잘 개발되어야 하고 그 결과가 검증되어야 한다. 프로그램의 개발전 단계인 요구분석에 대한 이해, 역량개발의 심리학적 이론, 및 프로그램 개발의 교육공학적인 접근이 복합된다. 끝으로 프로그램을 평가하기 위한 세가지 모형 즉, 내용모형, 실험, 모험, 및 개인차모형을 통해서 기존 프로그램들을 비평한다.

Instructional programs are the most practical tools for human resource development. Although it should be developed well, the effectiveness should still be verified. Understanding needs analysis, psychological theories of competency development, and approach from instructional technology will be combined to provide a comprehensive perspective on this course. Finally, three models of evaluating programs will be discussed -- content model, experimental model, and individual difference model.




20. 인재의 선발 및 유지 HRD5038 이순묵 Selection and Maintenance of the Talent

조직에서 인재의 선발에 못지않게 유지가 중요하다. 이 두 목적을 위해 개인과 조직간 합치가 중요하다. 선발시에 조직으로서는 우선적으로 보완성의 합치를 중시하게 되지만 유지를 위해서는 유사성의 합치가 더 중요하다. 이 수업에서는 이 두 가지 목적의 조화를 조직이 감내하는 비용의 개념속에서 알아보기로 한다.

Selection and maintenance are two most important topics in talent management. The concept of fit between individuals and organizations will be examined to explain selection and maintenance. Students are required to understand similarity fit and complementary fit in their relations with organizational effectiveness such as productivity and achievement of strategic goal.



21.
인재육성론 HRD5049 이순묵 Theory of Talent Development

인재개발학과의 신입생에게 인재개발 및 육성의 목표, 이론 및 방향에 대한 기본적인 안내를 제공하기 위한 과목이다. 내용으로는 선발, 역량개발, 평가, 보상, 경력개발의 전 과정에 대한 기초지식 과 간단한 실습 과제를 통한 학습이 된다.

This course is to provide new students with basic guide to goal, theory, and orientation of talent training and development. Students will learn through lectures of basic knowledge and simple practice for each of related subjects such as selection, evaluation, compensation, career development, and so on.




22. 인적자원관리 II HRD5045 이순묵 Human Resource Management II

이 과목은 노사/노경 관계에서의 협상과 분쟁을 행동과학적 측면에서 고찰하고 바람직한 관계의 정립에 대한 방향을 개발해 본다.

This course covers how behavioral perspective can provide solution to the issues of conflict and negotiation in industrial relations. It would be expected to develop advanced models of industrial relations in Korea.




23. 장애아동 학습ㆍ발달ㆍ참여ㆍ사회적 통합론 HRD5018 이양희 Barriers to Learning, Development, and Participation in Society

내용상 본 과목은 장애아동을 위한 교육을 보다 넓은 맥락인 사회적 관점으로 바라보고, 특히 그 과목명이 이러한 아동들이 진정으로 사회에 통합되어야 하는 대상임에도 불구하고 장애로 인한 장벽이 있음을 시사하고 있다. 또한 아동의 발달과 사회 변화의 관계에 대하여 탐구하고, 진정한 장애아동의 통합이 이루어지기 위해 부딪히게 되는 사회적 제한은 무엇인지, 이를 어떻게 극복할 수 있는지에 대한 해결 방향을 탐구하고자 한다.

This course will examine the shift in the paradigm of inclusion. Special education will be viewed from the perspective of rights-based approach to learning for all children with disabilities.
Education will be viewed with the purpose of reducing or eliminating barriers to learning and development. Furthermore, it will extend learning to include participation in the society. Students will be introduced to the new UN Convention on Persons with Disabilities and various other relevant documents.



24. 문화적 다양성에 근거한 상담 HRD5016 이양희 Approaches to Cross-Cultural Counseling

본 교과는 Indiana University의 상담 및 교육 심리학과, Ohio State University의 교육학과 등에 개설된 "Multicultural Counseling and Psychotherapy"를 토대로 구성되었다. 외국의 선행 연구를 바탕으로, 우리나라의 현재 문제들, 늘어나는 이주노동 인구와 그의 자녀들, 국제결혼 등의 사회적 현황을 살펴보고, 이러한 문제들이 다문화적인 상담 및 심리치료로 어떻게 연결될 수 있는지 논의할 것이다.

This course will examine various issues involving counseling with children and families from diverse cultures. It will explore in depth the relationship among culture, status, ethnicity, cognitive ability, religion, physical ability, etc. Research from different countries will provide the basis for understanding the situation in Korea.




25. 아동발달 위험요인과 적응유연성 HRD5019 이양희 Risk and Resilience

이 교과는 스트레스와 적응유연성의 개념을 발달의 일반적, 병리적 관점에서 개념을 이해하는 것을 목적으로 강의중심으로 이루어진다. 위험요인과 적응유연성은 개인이 발달 과정 속에서 위험요인에 직면하는 기제와 과정을 이해하기 위한 일반적인 틀을 제공한다. 또한 특정한 결과의 예측을 보다 분명하게 하고, 원인을 확인하는 기초과학의 목표와 위험요인의 발현을 저지하고 적응유연성을 증진하는 것을 통한 질병 예방과 건강 증진이라는 응용 과학의 목표를 연결해 준다. 이 과목은 강의와 함께 연구 문헌들을 살펴봄으로써 위험요인과 적응유연성의 개념을 정립하고 보다 나아가 측정과 다양한 분야에의 적용을 목적으로 한다.

This course will provide an integrative review of major research findings on resilient adaptation during childhood. Since resilience is not a child attribute that can be directly measured, it will be viewed from the perspective of dual coexisting conditions of high adversity and positive adaptation in spite of this. The concept of risk and resilience will be applied to various risk factors.




26. 아동 학대와 방임 HRD5017 이양희 Child Abuse and Neglect

이 교과목은 아동학대와 방임이 주로 가족의 문제라고 여겨지던 관점의 변화와 실제 문제 상황을 접했을 경우 아동 전문가로써 학생들이 어떻게 대처할 수 있는지에 대한 임상적, 연구적, 법적 방법의 교육을 목적으로 한다. 따라서 본 교과는 아동 학대와 방인의 전반적인 개념을 다루고, 신체적, 정서적, 학대 및 방임을 당한 아동을 위한 평가와 처치 방법에 대하여 소개한다. 또한 가정 내, 교육 시설 및 치료 시설 등에서 이루어질 수 있는 아동 학대의 특성과 원인, 결과에 대하여 다루고자 한다. 학생들은 아동 폭력 및 학대, 방임을 보호하기 위한 법적 정보에 대하여 접하고, 어떠한 개혁이 필요할지에 대하여 논하게 될 것이다.

This course will provide a broad overview of the topic of child abuse and neglect. Including the assessment and treatment of physical abuse, emotional abuse and neglect. This course will also deal with the nature, causes, consequences, and societal responses to institutional and individual forms of child maltreatment. Students aim to propose legal, legislative and social reform in light of their social science understanding of violence against and by children.



27. 인지역량발달의 비교문화연구 HRD5027 최인수 Cross-Cultural Studies of Human Resource Development

재능 및 영재성의 발달이 다른 문화권에서 어떻게 이루어지는지를 살펴본다. 또한 영재와 창재의 교육과 관련된 최근의 논쟁들을 검토하고 논의한다. 아울러 세계여러나라에서 영재교육을 실시하고 있는 현황에 대해서 자료를 수집하여 비교 검토한후 우리나라상황에 맞는 인지역량을 개발하기 위한 토대를 마련한다.

The goal of the class is to compare the development of creativity and talent among different cultures. Theoretical issues as well as interviews of the creative will be examined.




28. 창의성 세미나 HRD5050 최인수
Seminar on Creativity

창의성과 관련된 최신주제를 이론과 토론으로 다룬다.

Seminar course for most recent topics on creativity.



29. 긍정심리학과 창의성 HRD5051 최인수
Positive Psycology and Creativity

긍정심리학을 소개하고 관련 주제를 다루되, 창의성과 관련된 최신주제를 집중적으로 토의한다.

Course for understanding positive psychology, among others special focus is on creativity related issues.




30. 문화와 의사소통 HRD5026 최훈석 Cross-Cultural Communication

문화의 기원과 발달, 문화에 따른 다양성의 본질, 및 구체적인 의사소통 표현에서 문화간 차이와 유사점 등을 고찰한다. 아울러 사회심리 분야에서 이루어진 문화와 연계된 의사소통 이론, 연구 방법론, 및 실증 연구 결과를 개관하고 의사소통에 관한 비교문화 연구의 제한점과 장래 연구의 방향을 논의한다.

This course examines recent issues concerning cultural diversity in communication between individuals and groups. The course reviews a selection of theoretical papers and empirical research in multiple disciplines, including social psychology, sociology, communication, and organizational behavior and discusses methodological issues in cross-cultural communication. The course is complimented by cases and communication exercises. A basic premise of the course is that students need both analytic and interpersonal skills to effectively communicate in cross-cultural context.




31. 문화와 협상행동 HRD5025 최훈석 Culture and Negotiation

협상 행동에서의 문화간 차이를 설명하는 이론들을 개관하고, 국가 간, 노사 간, 및 하위 문화집단 간 협상을 이해하고 분석하는 방법론을 고찰한다. 아울러 사회심리 분야에서 행해진 설득 및 협상 관련 이론들과 실증연구 결과를 토대로 문화에 따른 협상 방식의 다양성, 협상 문제인식의 다양성, 협상가 마음 갖춤새의 다양성 등을 고찰한다. 본 교과목은 강의와 토론 및 협상 시뮬레이션을 혼합한 체험학습의 형태로 운영한다.

This course examines the fundamentals of successful negotiation between individuals, groups, and organizations. The course reviews recent development in negotiation theory and practice and discusses the role of culture in a variety of negotiation context. An emphasis is given on key cross-cultural differences in the minds and behaviors of negotiators across cultures, and methodological issues in conducting cross-cultural negotiation are discussed. Drawing on social psychological research on persuasion, conflict and conflict management, social cognition and small group behavior, students develop an in-depth understanding of the antecedents and consequence of successful negotiation. The course is complemented by a variety of in-class negotiation simulations and team-based negotiation projects.




32. 팀 창의성 및 혁신 HRD5024 최훈석 Team Creativity and Innovation

창의성 연구의 기초 이론, 방법론, 및 팀 창의성 및 혁신 관련 연구를 개관한다. 아울러 팀에서 창의적 아이디어를 생성하는데 영향을 미치는 중다 요인들 및 팀 프로세스를 고찰하고 창의적 아이디어의 실제적 구현을 위해서 필요한 개인 수준, 팀 수준, 및 조직 수준의 행위와 절차 등을 탐색한다. 본 교과목은 강의와 토론 및 팀 시뮬레이션을 혼합한 체험학습의 형태로 운영한다.

This course offers a review of literature on team creativity and innovation. Drawing on a variety of literature including social psychology, organizational behavior and management science, the course examines multiple factors and group process variables that foster the creative processes in teams. The primary teaching method is inductive and experiential. The core of this course is a series of team simulations, complemented by a variety of out-of-class team projects. These team-based activities are designed to enhance students' ability to develop practical skills needed for the creation and maintenance of creative processes in collaborative work settings.




33. 문화와 자기 HRD5001 최훈석 Culture and the Self

최근 사회심리학 분야에서 보고된 자기(self)에 관한 대표적 연구들을 개관하고, 인간의 인지, 정서 및 행동과 관련하여 자기조절 기제를 살펴본다. 특히 비교문화적인 관점에서 자기조절 관련 연구들을 재해석하고, 문화에 따라 불일치하게 보고된 결과들에 대한 문화심리학적 함의를 논의한다. 또한 한국문화에 적합한 자기이론을 찾아보고, 이를 실용적인 장면에서 활용할 수 있는 방안 및 장래연구 과제에 대하여 논의한다.

This course provides a comprehensive review of social psychological research on the self and offers an integrated framework to study the links between the self, cognition, emotion, and behavior. An emphasis is given on the cross-cultural implications of the existing literature, and the directions for future studies designed to better understand how culture affects the development and maintenance of self in the Korean society.




34. 아동의 삶과 교육에서의 미디어 HRD5012 현은자 Media in the Life and Education of Children

강의목표는 아동의 삶에서 차지하는 미디어의 역할과 관련된 이슈를 다룰 수 있는 방식을 탐색하는 것이다. 강의에서 제기될 질문은 다음과 같다. 대중매체가 사회와 문화에서 어떤 역할을 하는가? 대중매체는 아동의 경험과 사고와 가치관 형성에 어떤 역할을 하는가? 현대의 의사소통 환경에서 제기되는 이슈는 무엇인가? 대중매체와 아동의 상호작용에서 제기되는 이슈는 무엇인가? 더 나아가 아동이 다른 사회적 맥락에서 멀티미디어를 어떻게 사용하며 어떤 가치를 두고 의미를 발견하는지 조사한다. 또한 첨단기술이 어떻게 아동교육에 활용될 수 있는지를 모색한다.

The purpose of this course is to explore the role of mass media in children's lives and education. The focus will be on the way to help children to grow as responsive readers of mass media. The topics include: the change in views on child in past and present; the trend and features of children's use of media in our society; the types and development of media education programs.




35. 그림책과 놀이 HRD5011 현은자 Picturebooks and Play

현대의 그림책은 아동문학의 하위 장르가 아닌, 예술의 장르로서 발전하고 있다. 본 강의는 문헌 연구를 통해 그림책과 상상력과 놀이의 관계를 탐색하며 다양한 독자들의 책읽기의 관찰을 통하여 그림책 읽기의 놀이적 특성을 밝히는 것을 목적으로 한다. 본 강의에서 다루어질 주제들은 다음과 같다: 그림책과 예술, 그림책과 상상력, 그림책에 그려진 아동의 놀이와 심리학, 그림책의 놀이적 요소, 그림책 읽기의 놀이적 특성.

Modern picture books have developed as an unique art form rather than a sub genre of children's literature. This course will examine the relationships among picture books, imagination and play through literary works. Play elements of picture book reading behavior of child and adult readers will be observed and analyzed. The topics that this course will deal with are play and art, play and imagination, children's play expressed in picture books, child psychology, play elements of picture books and picture book reading.




36. 그림책에 나타난 문화 HRD5010 현은자 Picturebooks and Culture

그림책은 각 문화를 반영하는 거울과 같은 역할을 한다. 이 강의의 목표는 그림책의 성격과 글과 그림이 상호작용하면서 전달하는 의미를 문화적 맥락에서 발견하는 방식을 탐구하는 것이다.

강의에서 다루어질 질문은 다음과 같다. 그림책과 인접 장르 간에 의사소통 방식의 차이는 무엇인가? 그림책의 내포 독자는 누구인가? 사회의 경제적 발전은 그림책 출판에 어떠한 영향을 미치는가? 교육제도의 변화는 아동도서출판에 어떻게 영향을 미치는가? 과학기술의 발달은 그림책 인쇄기술에 어떻게 영향을 미쳤는가? 아동의 경험과 문화는 그림책 읽기에 어떤 역할을 하는가?

The objective of this course is to explore the way in which written texts and visual texts in picture books interact to tell a narrative in a cultural context. The focus will be on the differences and similarities between picture books and other visual art forms in a way of communication and the effects of cultural elements on picture book publishing and the role of children's experience and culture in picture book reading.




37. 교육과정과 스토리텔링 HRD5009 현은자 Storytelling across Curriculum

이 강의의 목표는 스토리텔링의 예술을 통해서 아동의 학습을 돕는 것을 목적으로 한다. 학생들은 학교에서 교수(instruction)를 촉진하는 도구로서의 스토리텔링의 사용법을 탐색하고 문헌을 조사할 것이며 학제간 주제 중심 스토리 텔링 단원을 디자인할 것이다. 이 강의는 율동, 음악, 마임, 극, 시각예술 그리고 다른 미디어를 결합한 행위 예술로서의 스토리텔링에 초점을 둘 것이다.

The purpose of this course is to examine how to help children bring their learning to life through art of storytelling. Students will explore and document uses of storytelling as a motivational classroom teaching tool and design interdisciplinary thematic storytelling units. This course focuses on storytelling as a performance art that often incorporates movement, music, mime, puppets, story theater, visual arts, and other media.




38. 아동기와 문화 HRD5008 현은자 Childhood and Culture

아동기(childhood)는 각 사회와 시대, 그리고 학문 분야에 따라 다양하게 정의되어 왔다. 본 강의에서는 문헌 연구와 현장 조사법을 중심으로 하여 아동기에 대한 관점의 변천과정과 우리 문화에서 그러한 아동관이 어떻게 작동하고 있는지를 연구한다. 특히 아동 도서에 나타난 아동의 이미지와 국내외에서의 아동 도서의 검열(censorship)과 선정(selection)과 같은 이슈들이 깊이 있게 다루어질 것이다.

Childhood has been defined in a diverse way according to the society, historical period, and academic area. This course will examine the change of view on childhood from historical perspective and child image reflected in contemporary culture. The focus will be on child image in children's books and issues such as censorship and book selection in Korea and foreign countries.